معرفی کتاب : فقط برای تفریح

با نام خدا و سلام، امروز میخوام یه کتاب خوب از لینوس توروالدز و دیوید دایموند به ترجمه خوب جادی رو معرفی کنم (Just for Fun).

عنوان کتاب فقط برای تفریح هست که به اهل کامپیوتر و عاشقان لینوکس توصیه می کنم کتاب رو تهیه و مطالعه کنند.

ترجمه فارسی کتاب به صورت رایگان از لینک زیر در دسترس هست:

مطالعه ترجمه فارسی کتاب فقط برای تفریح نوشته لینوس توروالدز و دیوید دایموند

 

توضیحات خود جادی در مورد کتاب : 

این کتاب، نوشته لینوس توروالدز خالق لینوکس و دیوید دیاموند است. یک خبرنگار مدت‌ها با لینوس وقت گذرونده و حرف‌هاش رو شنیده و نتیجه‌اش شده این کتاب که با نام انگلیسی Just For Fun توسط انتشارات TEXERE منتشر شده.

من سال‌ها پیش این کتاب رو ترجمه کردم و دوستی مدت ها تلاش کرد تا شاید کاغذی چاپ بشه ولی نشد. بعد کتاب رو روی اینترنت گذاشتم تا همه استفاده کنن و البته سال ۱۳۹۶ بالاخره با تغییراتی خیلی کم مجوز چاپ گرفت و با انتشارات پژوهندگان راه دانش چاپ شد. الان هم امکان خوندن آنلاین اون رو دارین و هم امکان کمک مالی یا خریدن نسخه فیزیکی موجوده. برای من کلیت ماجرا لذت بخشه و دوست دارم این تیپ چیزها برای گیک‌ها در دسترس باشه ولی این هم برام مهمه که نشون بدیم چنین کاری می تونه به شکل یک کار جدی دنبال بشه.

به هرحال.. این شما و این کتاب فقط برای تفریح که داستان زندگی لینوس توروالدز و نوشته شدن لینوکس رو روایت می کنه فقط توجه داشته باشین که این کتاب چندین سال قبل ترجمه شده و اولین ترجمه من است و در اولین فرصت نیازمند یک ویرایش حسابی است.

 

پس از وقوع زلزله کرمانشاه، جادی یه کار زیبا کرد و اینکه قرار شد 100 درصد پول حاصل از فروش کتاب رو برای زلزله زدگان خرج کنه  (لینک وبلاگ جادی)

خودم این کتاب رو تو همین ایام خرید کردم و در حال خوندنش هستم، هر وقت تمام شد یه نظری در مورد کتاب و ترجمه تو همین پست خواهم گذاشت.

 

خب قرار بود پس از مطالعه کتاب نیز در مودر کتاب و ترجمه جادی میرمیرانی بنویسم، کتاب به نظرم عالی بود، در قدم اول برای گیک ها ،مهندسین کامپیوتر و طرفداران آزادی نرم افزار و بعدش نیز برای هر کسی که میخواد در مورد زندگی افراد موفق مطالعه داشته باشه، تا قبل از مطالعه کتاب شناختی از شخصیت لینوس توروالدز نداشتم (صرفا با توجه به کار بزرگش و سیستم عامل لینوکس باهاش آشنایی داشتم، دو سه باری نیز تو همایش های آزادی نرم افزار شرکت کرده بودم که در موردش ارائه های کنفرانسی نیز داشتن)، برای من که شخصیتش دوست داشتنی بود 🙂 امید به رسیدن به هدف و تاکید بر تلاش نیز تو این کتاب کاملا مشخصه، شدیدا مطالعه کتاب رو به همه مخصوصا دوست داران آزادی نرم افزار تاکید می کنم.

موفق باشید 🙂