کلاهبرداری در آگهی های اپلیکیشن هایی مانند دیوار و شیپور

با نام خدا و سلام، این مطلب دیروز وقتی که یکی از دوستانم داشت از روش جدید کلاهبرداری که نزدیک بود یه کلاه قشنگ بگذارند سرش به ذهنم رسید که به اشتراک بگذارم.

حتما توجه کردید که اخیرا درون خود اپلیکیشن های دیوار و شیپور نیز خیلی تاکید دارند که هنگام معامله دقت بسیاری داشته باشید تا سرتون کلاه نره :))

منتهی کلاهبرداران نامحترم هر دفعه روش جدیدی رو می کنند که اگر شما مقداری ساده باشید به راحتی گول میخورید. من دو روشی که برای دوست خودم اتفاق افتاده بود رو در زیر براتون عنوان می کنم. اگر شما نیز روش هایی رو دیدید که برای خودتون یا آشناهاتون رخ داده، مممنون میشم در کامنت ها به اشتراک بگذارید تا همه از تجربیات هم دیگه استفاده کنیم و کمتر تو دام کلاهبردار ها بیافتیم 🙂

در هر دو مورد زیر، دوست من قصد فروش کنسول Xbox One S رو داشته

مورد اول :

خریدار از طریق دیوار شماره موبایل شما رو میگیره و باهاتون تماس میگیره، میگه خواهان دستگاه شما هستم و امکن یه مقدار چونه ام بزنه و در انتها میگه خریدارم، منتهی برای مثال من ساکن شرق تهران هستم و شما که آگهی کردید ساکن غرب تهران، اگر امکانش رو دارید من یه اسنپ باکس (پیک موتوری) به آدرس شما میگیرم و پول رو نیز به کارت شما میزنم و شما لطف کنید دستگاه را به پیک تحویل بدید .

شما برای مثال شماره ی کارت بانک ملی خودتون رو برای خریدار ارسال می کنید، بعد از ۵ دقیقه برای شما پیامکی می آد که نوشته ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال به حساب شما واریز شده. پیامکی با فرمت پیامک های بانک ملی و شماره پیامکی تقریبا شبیه به شماره پیامک بانک ملی و قسمت مانده حساب شما رو به صورت نقطه چین زده !!!

با توجه به توضیحی که من دادم مشخصه که پیامک جعلی فرستاده شده، اما اگر شما دقت نکنید و سرسری پیامک رو بخونید و بگید خب پول رو واریز کرد به راحتی ام دستگاه رو به پیک موتوری تحویل می دید تا دستگاه رو به آدرسی که خریدار درخوسات داده ارسال بشه (واضح هست که آدرس احتمالا یه آدرس وسط یکی از خیابون های شرق تهران هست و آدرس معتبری نیست و فقط کلاهبردار اونجا ایستاده تا دستگاه رو از پیک تحویل بگیره).

مورد دوم:

خریدار با شما تماس می گیره و مجدد میگه من خریدار دستگاه شما هستم، منزل نیز نزدیک منزل شما هست (مثلا شما محل فروش کالا رو زدید ستارخان و کلاهبردار میگه من ساکن سازمان آب هستم) منهی مادرم مریض هست و نمیتونم تو خونه تنهاش بگذارم، امکانش هست به آدرسی که می فرستم دستگاه رو برای من بیارید و همونجا براتون کارت به کارت می کنم.

آدرس رو برای شما می فرسته، شما به آدرس مورد نظر می رید و می بینید تو این کوچه خونه ای به شماره پلاکی که فرستاده نیست، با خریدار (کلاهبردار) تماس می گیرید و می گید چنین شماره پلاکی تو کوچه نیست و میگه اِ اِ ببخشید اشتباه تایپ شده، بمثلا بیاید پلاک ۲۵ و من خودم دم در خونه ایستادم.

شما می رسید دم خونه مورد نظر و می بینید یه آقایی دم در ایستاده و میگه من فقط باید دستگاه رو ببرم بالا به مادرم نشون بدم و بیام برای کارت به کارت، شما ام که میگید داره میره تو خونه، دَر که نمیره و راضی می شید دستگاه رو ببره تو خونه تا نشون مادرش بده.

اما خبر ندارید که اول از همه خونه های این کوچه دو درب شمالی و جنوبی دارند و شما برای مثال از درب شمالی دستگاه رو تحویل طرف دادید و طرف از درب جنوب فرار می کنه و قضیه اشتباه بودن پلاک این بوده که کلاهبردار از قصد پلاک اشتباه برای شما فرستاده بوده و تو کوچه منتظر بوده تا درب خونه ای به هر دلیل باز بشه و بتونه وارد اون خونه بشه و بعد به شما بگه پلاک اشتباه فرستادم و پلاک درست پلاک خونه ایست که تونسته واردش بشه و تمام :|| به همین سادگی دستگاه شما دزدیده میشه و سر شما کلاه رفته

اما تو این مورد دوست من زرنگ بازی در میاره و موقعی که دستگاه رو تحویل طرف میده تا در در آسانسور میره، ولی با طرف بالا نمیره و طرف نیز به پارکینگ ساختمون میره که به درب جنوبی ساختمان راه داشته، رفیق من که می بینه آسانسور میره سمت پارکینگ سریع میدوه سمت پارکینگ که طرف تا رفیق ما رو میبینه کُپ میکنه و میگه یه نفر از قبل پارکینگ رو زده بوده و الان میرم بالا و میام و یکم طولش میده مجدد میاد پایین که به رفیق ما میگه شما منتظر بمون تا منپ برم کارت به کارت بکنم و بیام و الفرار :)))