اولین تجربه کتابخوان و بررسی اپلیکیشن های کتابخوان پارسی

با نام خدا و سلام، آخرین تبلتی که داشتم (اگه بشه بهش گفت تبلت) سرفیس پرو 3 بود که واقعا ازش راضی بودم، منتهی بعد از پایان دوره ارشد دیگه زیاد کاربرد نداشت و فروختمش، به فکر خرید تبلت جمع و جور افتاده بودم که با کتابخوان های boox آشنا شدم، کتابخوان هایی که اندروید هستند و با صفحه نمایش e-ink ، خلاصه قدم اول خرید بود که مدل 6 اینچیه C67ML carta+ رو خریدم.

پس از خرید کتابخوان نوبت به مطالعه کتاب رسید (خب با توجه به اندروید بودن برای مطالعه کتاب و مخصوصا کتاب های فارسی کتابخوان های Boox عالیه)، برای پارسی حدود 7 تا اپلیکیشن کتابخوان هست که من 4 تاشون که تا الان که دارم این مطلب رو می نویسم به نظرم برای معرفی کردن ارزش دارند رو مطالعه می کنم.

1- کتابخوان فیدبیو : به نظرم بهترین کتابخوان پارسی (بالاخره پشتش دیجی کالا هست و انتظار می ره که اپلیکیشن خوبی باشه)، اول از همه امکانات اپ برای مطالعه خوبه، تمام امکانات استاندارد یه کتابخوان را داره، علاوه بر اون تعداد نشریات و کتاب هایی که تو این اپلیکیشن هست نسبت به دیگر اپلیکیشن ها قابل قیاس نیست. همچنین تخفیف های بسیار خوبی برای کتاب ها داره (برای مثال برای اولین خریدتون 50 درصد تخفیف داره و تعداد کتاب در خرید اول محدودیت نداره). مورد آخر قسمت جستجوی اپلیکیشن عالیه، خودش میگه با توجه به عبارتی که جستجو کردیم تو نشریات، نویستذگان و عناوین کتاب چند مورد پیدا شده و بین اونها میشه فیلتر کرد.

یکی از دیگر ویژگی های جالب کتابخوان فیدیبو، بخش نظرات مربوط به هر صفحه از کتابی هست که دارید می خوانید و توسط دیگر افرادی که اون کتاب را خواندن نوشته شده. البته خب بیشتر کتابهایی که استقبال بهتری تو اپلیکیشن فیدیبو داشتن این بخش نظراتشون پر رنگ هست. برای مثال کتاب «ملت عشق»، هنگام مطالعه این کتاب تقریبا برای ۸۰ درصد از صفحات کتاب نظرات دیگر خوانندگان کتاب نیز موجوده، که تو این نظرات از جنبه طنز پیدا میشه تا نظرات علمی و منتقدانه 🙂 حتمن اگر در هنگام مطالعه کتابی دیدید که گوشه بالا سمت چپ تصویر پیام بود، روش کلیک کنید و نظرات رو بخونید (هر چند صفحه این کار رو می کنم و خواندن نظرات برام شدیدا جالبه) 

2- کتابخوان کتابراه: دومین کتابخوان خوب فارسی به نظرم کتابراه، به خوبیه فیدبیو نیست ولی خب تو همین دو هفته ای که من دارم ازش استفاده می کنم دو تا آپدیت خوب داده، تعداد کتب و نشریاتش به فیدبیو نمیرسه، قسمت جستجوی اپلیکیشن نیز به جستجوی فیدبیو نمیر سه. من کتاب “وقتی مهتاب گم شد”، نوشته شهید علی خوش لفظ رو با این کتابخوان مطالعه کردم، متاسفانه خیلی اذیت شدم. اول این که امکان bookmark کردن نداره. دو مرتبه آخرین صفحه ای که خوانده بودم رو نیاورد و مجبور شدم جند دقیقه لای وقت بزارم تا ببینم کدوم صفحه بودم (دلیلش رو اصلا نمیدونم، شاید یه بار بعد از بروز رسانی این اتفاق افتاد)، از طرفی صفحه شماری که پایین اپلیکیشن هست خیلی جالب نیست و بعضی اوقات داشتم نیم ساعت کتاب رو میخوندم که شماره صفحه اصلا تغییری نمی کرد! در کل خیلی خوب نبود 🙁 یه سری تخفیف آخر هفته نیز داره که خوبه و اینم بگم که یک سری کتب را داره که تو باقی اپلیکیشن های کتابخوان پیداشون نمی کنید. راستی قابلیت تعویض صفحه با دکمه های تغییر صدا رو نیز نداشه (همه این موارد را من تا الان که ورژن 4.7 رو نصب دارم با اپلیکیشن داشتم)

3- کتابخوان طاقچه: هنوز باهاش کتابی مطالعه نکردم، صرفا گفتم معرفیش کنم چون ظاهر برنامه خوب بود. ان شاالله یه کتاب باهاش مطالعه می کنم و یه نقدی در مورد این اپلیکیشن نیز می نویسم. داخل کتابخوان طاقچه نیز یک بخش داره به عنوان رایگان (مطالعه در وقت اضافه)، که اکثرا رمان های کوتاه ایرانی را برای دانلود و مطالعه رایگان گذاشته است و قسمت جالبش این هست که کتاب ها را بر حسب مدت زمانی که برای مطالعه طول میکشه دسته بندی کرده است (برای مثال کتاب های ۵ دقیقه ای و کتاب های بین ۵ تا ۱۰ دقیقه) 

4-کتابخوان کتاب سبز:

5- کتابخوان فراکتاب

 

 

در ادامه پست تکمیل خواهد شد.