راهنمای جامع رفع مشکلات موتور سیکلت دایلیم ۲۵۰

زمان مطالعه: 2 دقیقه

با سلام و درود، این مطلب خیلی تو رنج مطالب تخصصی وبلاگ (حوزه برنامه نویسی و IT) نیست، ولی خب وبلاگ در کل سبک زندگی طور هست و من یه مقدار همت کمی داشتم برای انتشار مطالب غیر تخصصی. در این مطلب میخوام در مورد موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ سی سی بنویسم.

اول از همه چی شد که انتشار این مطلب رو لازم دونستم!؟

حدود ۵ سالی میشه که موتورسیکلت دایلیم رو خریدم. از ابتدا سعی می کردم تمام کارهاش رو خودم انجام بدم، حتی تعمیرات تخصصی موتور رو، برای همین یکی دو تا عکس از دایلیم (من بهش میگم سیاه سوخته) رو تو صفحه اینستاگرامم نیز گذاشتم، و از همون زمان ها کلی دایرکت و پیام داشتم در مورد خرید و تعمیرات و راهنمایی های متفرقه پیرامون دایلیم. در نتیجه تصمیم گرفتم یه پست وبلاگی در مورد Daelim VJF 250 داشته باشم و هر دفعه نیز آپدیتش کنم. امیدوارم برای مخاطبینش مفید باشه.

1 – تمیز کردن زنجیر موتور سیکلت :

خب زنجیر دایلیم همیشه جزو حواشی این موتور بوده چرا که همیشه از صدای اون شاکی بودن. منطقی هم هست و یه مقدار صدای زنجیر دایلیم زیاده. اوایل بعضی دوستان میگفتن زنجیر اصلی روی موتور رو با زنجیز DiD عوض کنید تا درست بشه، غافل از اینکه زنجیر اصلی خود دایلیم زنجیر اُرینگ دار از DiD هست. یکی از راهکارها برای کم سر و صدا کردن زنجیر، تمیز کردن مکرر اون هست. برای تمیز کردن بهترین کار استفاده از اسپری زنجیر هست که خب یه مقدار گرون قیمت هست. روش دوم که خودم استفاده می کنم به صورت ماهیانه ابتدا زنجیر را با تینر ۱۰۰۰۰ یا ۲۰۰۰۰ با پارچه نخی کامل میشورم و خشک می کنم و سپس اسپری WD40 ، فقط توجه داشته باشید هیچ وقت به زنجیر موتور روغن نزنید!!! همون روغن منجر به جذب کل و خاک و زودتر کثیف شدن زنجیر موتورسیکلت میشه.

۲- قطعات مشترک دایلیم با دیگر موتورسیکت ها

یه لیستی یکی از دوستان تلگرامی از قطعات مشترک دایلیم قبلا فراهم کرده بود که به شرح زیر هست:
1:صفحه کلاچ =هوندا 125

2:قرقره توپی دنده = هوندا 125

3: پیچ کرپی فرمان = هوندا 125

4:پیچ تخلیه روغن= 125

5:کتی کلاج = تریل روان
6: زنجیر سفت کن= آمیکو 250 و سوزوکی gs
۷: کاسه ساچمه جلو بندی: هوندا ۱۲۵
۸: لنت عقب : لنت جلوی اپاچی و گلکسی مونداس

فقط دقت داشته باشید اولویت با قطعه اصلی خود دایلیم باشه، اگر نبود که معمولا کمیاب هست، ناچار به استفاده از موارد فوق هستید.

۳- کم کردن لرزش دایلیم

توجه : این کار رو خودم انجام ندادم، یکی از دوستان مطرح کرده بود و من هم اینجا نقل قول می کنم:

اصل لرزش دایلیم به این دلیل هست که دسته موتور های عقبی بدون بوش لاستیکی هست و دسته موتورهای جلو با بوش لاستیکی،
حالا شما باید یا واس عقب بوش لاستیکی بزاری که خیلی سخته، میمونه دسته موتورای جلو، اونو میتونی بوش لاستیکی رو حذف کنی، لرزش بی لرزش،
خلاص

AS2M

۴ – دفترچه راهنمای دایلیم:

دایلیم یه دفترچه راهنمای تعمیرات داره که صفر تا صد رو توضیح داده، عالیه عالی 🙂

از اینجا دانلودش کنید. (دفترچه راهنمای موتور سیکلت دایلیم)