معرفی کتاب آموزش عکاسی

با نام خدا و سلام، حدود 4 سال میشه که درگیر عکاسی شدم و یکی از تفریحاتم عکاسی به صورت نیمه حرفه ای شده. اول از دوربین خاطره انگیز Nikon D90  با لنز کیت 18-105 شروع کردم و در حال حاضر یا Nikon D7200 با لنزهای 18-140 و 50 عکاسی می کنم (در کنارشون یه دوربین GoPro Hero5 نیز عرض اندام می کنه :)) ). عکاسی رو بدون هیچ کلاس آموزشی شروع کردم ولی کتاب زیاد خوندم. برای همین دیدم شاید خوب باشه کتابهایی که واقعا مناسب بودن رو اینجا معرفیشون کنم.

اول از همه کتبی که ترجمه فارسی دارند رو اینجا معرفی می کنم:

1- دید خلاقانه در عکاسی (دیزاین، رنگ و ترکیب بندی عکس)

نوشته برایان پترسون و ترجمه محمد رضا شهبازی، این کتاب برای شروع عالیه و کاملا توصیه میشه، برایان پترسون دو تا کتاب داره یکیش همین و یکیش کتاب بعدی که معرفی می کنم، حتمن علاقه مندان به آموزش عکاسی این دو کتاب رو مطالعه کنند.

2- نورسنجی در عکاسی: چگونه با هر دوربینی عکس های عالی بگیریم

نوشته برایان پترسون و ترجمه محمدرضا شهبازی ( نشر پشوتن )، این کتاب نیز پس از کتاب قبلی شدیدا توصیه میشه، کتاب کاملا مصور با تصاویر رنگی و گلاسه.

3- چشم عکاسی: بررسی طراحی و ترکیب بندی در عکاسی

مایکل فریمن، زهرا ریحانی فرد (مترجم)، باز هم کتاب عالی در زمینه کادر بندی و باز با کیفیت بالای چاپ

4- اگر می‌خواهید عکس‌های فوق‌العاده بگیرید این کتاب را بخوانید

نوشته هنری کارول و ترجمه آلما بهمن پور

یه کتاب جالب، برای آموزش هر مبحث یه عکس از یه عکاس بزرگ آورده و در کنارش خیلی ساده توضیح داده که اون تکنیک چیه و چجوری باید تمرینش کنیم. این کتاب رو از دست ندید.

5- عكاسي ماكرو و كلوزآپ

اثر ارزشمند استاد كاوه فرزانه، دوستانی که پیگیر عکس های ماکرو هستن این کتاب عالی رو از دست ندن (تونم نوشته ی یه استاد ایرانی)، کیفیت چاپ محشره

کتابی کم نظیر شامل اصول، تکنیک ها، روش ها، تجهیزات و ریزه کاری های مهارتی عکاسی کلوزآپ و ماکرو که برای اولین بار در ایران به کوشش استاد محبوب جناب کاوه فرزانه به زبان فارسی تالیف و تدوین شده است.

در این کتاب نفیس و ارزشمند، بیش از 600 عکس شگفت انگیز ماکرو و کلوزآپ از طبیعت و حیات وحش ایران، طی سالها فعالیت تحقیقاتی و میدانی توسط نگارنده تهیه و با توضیحات آموزشی به دوستداران هنرعکاسی تقدیم شده است

6- عکاسی نجومی

نويسنده: محمدرضا نوروزی
ناشر: ایران شناسی
کتابی کم حجم برای آشنایی با عکاسی نجومی، برای شروع کتاب خوبیه

7- عکاسی بی هوا – رویکردی نا متعارف در عکاسی خیابانی

Going Candid: An unorthdox approach to street photography

نوشته توماس لوتارد – Leuthard Thomas

اگه به عکاسی خیابانی علاقه دارید کتاب مفیدیه، مخصوصا برای عکاس های مبتدی و نیمه حرفه ای (مثه خودم)

با توجه به مقدمه مترجم، نویسنده خودش یه عکاس نیمه حرفه ای-مبتدی اهل سوئد هست.

آموزش کادربندی عکاسی خیابانی و چالش های عکاسی به هوا رو تو این کتاب خوب در موردش حرف زده (ترجمه نیز عالیه-پویا پرهامی و روزبه ملکی)

19/8/1396

8- ترکیب بندی در عکاسی – دیوید پرکل

Composition,2th ed – David prakel

ترجمه : اسماعیل عباسی و احسان قنبری فرد

کتاب (ترکیب بندی در عکاسی) بسیار عالی و مناسب برای یادگیری کادربندی با استفاده از نمونه عکس های بسیار خوب (برای هر بخش از کتاب که معمولا تو یه صفحه در مورد اون نوع کادربندی یا تکنیک توضیح داده شده، حد اقل یه عکس مرتبط آورده شده)، هر چند صفحه نیز از سخنان بزرگان عکاسی، نقاشی و فلسفه در  مورد نگریستن آورده شده است.

تو این کتاب از عکس های سه عکاس فوق العاده ایرانی نیز استفاده شده، عکس های استاد محمد رضا مومنی، آرش اشکر و آرش کریمی تو این کتاب استفاده شده اند.

به نظرم عکس های استاد محمد رضا مومنی رو اصلا نباید از دست داد، یه نگاه به رزومه استاد و نمایشگاه ها و افتحاراتشون که بکنید گواه بر همه چی هست.

19/8/1396

۹- در مسیر عکاس حرفه ای (راهنمای استفاده از دوربین های DSLS) نوشته تونی نورتراپ

خب اول از همه نویسنده کتاب تونی نورتراپ که یکی از عکاسان بسیار مشهور آمریکایی هست خودش گواه بر خوب بودن مطالب کتاب هست.

کتاب برای مبتدیان تا حتی افراد حرفه ای مناسب هست (۵ فصل اول با توج به توصیه خود کتاب برای مبتدیان عکاسی عالیه)

اکثر موارد با عکس توضیح داه شده (کیفیت برگه های کتاب گلاسه هست و تصاویر رنگی، منتهی اکثر عکس های کیفیت بالایی ندارند، دیگه نمیدونم تو کتاب تصای هم همین طور بودند یا بعد از افست به این روز و حال افتادند).

اکثرا برای کتتاب های عکاسی به کتابخانه میرم و یه جستجو با عناوین عکاسی و غیره که مرتبط با عکاسی باشند میزنم و کتاب رو انتخاب می کنم. کتاب های زیادی گرفتم که حداکثر ۱۰ صفحشون رو خوندم و دیدم مناسب نیستند (یا ترجمه بد بوده یا خیلی نظری بودند). این کتاب رو نیز تو جستجوی عناوین کتابخانه دیدم و با دیدن نویسنده کتاب، کتاب رو انتخاب کردم که با توجه به دیدی که توسط رضا صاد در مورد این عکاس داشتم، کتاب نیز عالی بود.

۱۳۹۷/۰۲/۰۴

ادامه دارد