مهارت های جدید را در ۱۵ ساعت یاد بگیریم

با سلام و درود ، در مورد یادگیری و روش های یادگیری قبلا هم داخل بلاگ پست گذاشتم که لینک اون پست ها رو در ذیل می بینید:

به نظر خودم یادگیری و روشهای یادگیری مسيله خیلی مهمی هستند و به همین جهت هر وقت به بحث تازه ای در این مورد بر می خورم، دوست دارم تا با دوستان نیز به اشتراک بگذارمشون. مطلبی که پیش رو داریم از Danny Forest با عنوانی مشابه عنوان همین مطلبی که من گذاشتم هست.

دنی فارست با روشی که پیش رو داریم تونسته بیش از ۴۰ مهارت جدید را به صورت عمدی (آگاهانه) در ۱۴ ماه به دست بیاره، مهارت هایی لذت بخش، کاربردی و از همه مهمتر، مهارت هایی که زندگی آدم رو تغییر می دهند.

نکته:

این مبحث به هیچ عنوان ترسناک و هول آور نیست و همچنین اونطور که به نظر میاد سخت و دست نیافتنی ام نیست

اکثر ما تعدادی مهارت جدید را بر مبنای مقررشان و بدون تفکر زیاد روی آن یاد میگیریم. غافل از اینکه یادگیری یک مهارت منجر به فعالیت بسیار زیاد مغز ما خواهد شد.

محتوای مطالب:

  • مقدمه کوتاه: یادگیری و مغز
  • راهنمای اساسی
  • مهارت چیست؟
  • ۷ دلیل برای یادگیری مهارت های جدید
  • ۴ قدم برای یادگیری مهارت های جدید در کمتر از ۲۰ ساعت
  • آیا باید هدف من استادی و مسلط شدن باشد؟
  • اون رو از کجا باید بَرِش دارم ؟
  • نتیجه گیری
  • پیوست ۱ – مثال ها
  • پیوست ۲ – منابع

مقدمه کوتاه: یادگیری و مغز

در این مقاله، قصد به بررسی جزییات علمی اتفاقاتی که درون مغز می افتد را نداریم. از دو واژه عام مغز و حافظه استفاده می کنیم تا برای عام قابل فهم باشه.

دست آخر، مهارت در حقیقت یک سری اتصالات درون مغز می باشد. به محض اینکه یک سری اعمال رو تمرین می کنید، مغز شما شروع به ساخت این اتطالات برای شما می کند.

در حالی که این خبر خوبی در نظر می رسد، اما همیشه این طور نیست. مغز نمیتونه تصمیم بگیره که چه چیزی خوب هست و چه چیزی بد. به همین دلیل هست که عادات بد ساخته می شوند. مغز فقط اعمال شما رو ضبط کرده و درون حافظه ذخیره می کند.

این همچنین دلیل آن است که ما فکر می کنیم یادگیری مهارت جدید سخت است: ما اتصالات درست در مغزمان ایجاد نمی کنیم. ما از اعمال درستی که یادگیری مهارت جدید را آسانتر می کنند استفاده نمی کنیم.

به همین ترتیب، قصد داریم روی کلمه ای که درجمله ی اولیه آشنایی با دنی فارست استفاده کردم تاکید کنیم : «به صورت عمدی (آگاهانه) »

وقتی که شما به صورت آگاهانه تلاشتان را روی انجام عملی درست جهت یادگیری چیزی جدید متمرکز می کنید، شما مغزتان را به سمت ساخت اتصالاتی که خودتان می خواهید هدایت می کنید.

و خب این قدرتمنده 🙂

راهنمای اساسی

این مقاله روی هیچ مهارت خاصی تمرکز نداره مگر مهارت هایی که یاد میده چگونه یاد بگیریم. اصولی که در این راهنما یاد میگیرید روی هر مهارتی که میخواهید یاد بگیری قابل اعمال هست، از مهارت های حرکتی بگیرید تا مهارت های عقلانی.

این مقاله همچنین به شما دلیل اینکه چرا تنوع بخشیدن به مهارت هایتان (مخصوصا در قرن حاضر) مهم هست را آموزش می دهد.

مقاله ای که درحال مطالعه اش هستید از سرانجام بیش از ۱۰۰ مقاله آقای دنی فارست در همین موضوع هست، مواردی که از تجربه های شخصی خودشان، کتاب هایی که مطالعه کرده اند، دوره هایی که گذرانده اند و داده هایی که از SkillUp program و منابع کارشناسی متفاوت به دست آمده، حاصل شده است.

مقاله پیش روی شما، راهنمایی نهایی در مورد کمک کردن به شما در سفر توسعه مهارت می باشد.

مهارت چیست؟

تعریف مورد علاقه من از مهارت : توانایی انجام چیزی به خوبی

ساده و مفید، ولی بیاید دقیقتر بهش نگاه کنیم :

  • توانایی : نشان دهنده سطح دقیق از تبحر (چیرگی) می باشد.
  • انجام دادن : به صورت ضمنی منظور اقدام و عمل می باشد (نقطه بحرانی)
  • چیزی : در حالی که مبهم است، نشان دهنده این هست که هر چیزی را می توان مهارت در نظر گرفت.
  • به خوبی : یک مقیاس در نظر بگیرید بین ۰ تا ۱۰ ، «به خوبی» نشان دهنده ۵+ است اما ضرورا به ۹+ «به خوبی» گفته نمی شود (نقطه بحرانی)

آیا «نوشتن» یک مهارت حساب میشه !؟ مهارتی خیلی کاربردی برای یادگیری نمی باشد

معلوم می شود که مهارت ها در حقیقت مجموعه ای از زیر مهارت ها هستند. حالا مهارت نوشتن چی هست ؟ ترکیبی از مهارت های زیر می باشد:

زیر مهارت های نوشتن :

  • زبان
  • گرامر
  • نشان گذاری
  • افعال (دستور زبان)
  • واژگان
  • بیان داستان
  • تایپ کردن یا نوشتن با دست
  • تصویر سازی (داستانی یا غیر داستانی)
  • غیره

یه نویسنده ماهر باید در تمامی موارد بالا و موارد بیشتری مهارت کافی داشته باشد . در نوشتن، و در بیشتر مهارت های دیگر، داشتن دانش در فیلد های دیگر مرتبط با آن مهارت به ما کمک می کند.

لیست فوق کلید تعدادی از اصول «یادگیری یاد گرفتن» (در این مورد یک مطلب نسبتا کامل در وبلاگ موجود هست که با یه جستجوی ساده پیداش می کنید) هستند که در ادامه بهشون خواهیم پرداخت.

اما بیاید تمرین کنیم، اگر الان هم تمرین نمی کنید یه مدت کوتاهی بعد تر حتما به تمرین بپردازید و روی مهارت و تقسیم کردنش به اجزای کوچکتر تمرین کنید. این نوعی تمرین است که شما را به تفکر کوچکتر برای اندیشه های بزرگتر عادت می دهد، و در نهایت درون شما انگیزه برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه به وجود می آورد. به بخش ساخت درختان SkillUp مراجعه کنید (در ادامه بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد)

۷ دلیل برای یادگیری مهارت های جدید

  • ۱- کاربردی بودن
  • ۲- سرگرمی
  • ۳- جالب بودن
  • ۴- یادگیری سریعتر
  • ۵- انگیزه
  • ۶- انرژی
  • ۷- رشد و پیشرفت

زمانی که روش SkillUp رو شروع کردم (یادگیری ۳ مهارت جدید در هر ماه، با تمرین روزی ۳۰ دقیقه)، من دو تا دلیل برای خواستن یادگیری مهارت های جدید داشتم:

۱- چون که کاربردی بودند؛ و

۲- چون که سرگرم کننده بودند.

این دو دلیل کاملا دلایل معتبری بودند و همچنین رایجترینشون 🙂

چیزی که من از یاد گرفتن تعدادی مهارت جدید در یه مدت کوتاه یاد گرفتم این بود که تعداد زیادی فایده وجود داشته که من در موردشون درابتدا هیچ فکری نکرده بودم. و نتایج پیش رو توسط میکاییل سیمونس با قوانین ۵ ساعته اش، که تفاوتی با روش SkillUp ندارد، قابل مشاهده است.

لیست پیش رو به ترتیب ضرورت ندارند، اگرچه تمامی این فواید به طور باور نکردنی مهم هستند.

۳- شما جالبتر خواهید شد

شگفت آوره که من در کل انتظار چنین چیزی رو نداشتم، اما با بازنگری که داشتم، این مورد حس زیادی داشته است. زمانی که شما مهارت های گوناگونی یاد می گیرید، دانش خود را گسترش داده اید.

من دیگه نمیتونم مکالمات عمیقی با مهندسان نرم افزار داشته باشم (حرفه اصلی من). درحال حاضر من بیشتر به مناطق دیگه ای مرتبط هستم . من دوستانی برای خودم پیدا کردم چون که در مورد تجارت الکترونیک، ویرایش ویدیو، عکاسی، طراحی/نقاشی، مکالمه اسپانیایی، توسعه وب و دیگر موارد دانش کسب کردم.

من یک مرد خجالتی و درونگرا بودم که این زمانی که در بین مهندسین و توسعه دهندگان بازی های رایانه ای نبودم، برایم خیلی سخت بود.

چی چیزی در ۱۴ ماه گذشته تغییر کرد!

بعد از هه اینها، چه زمانی ساخت ارتباطات عمیق تر و حرفه ای چیز بدی است؟

آیا همه مان به ارتباطات عمیق تر نیاز نداریم!؟

۴- شما سریعتر یاد خواهید گرفت

حقیقت دیگری که من را شگفت زده کرد تا مجدد حس بازنگری و باز اندیشی رو به صورت کامل در من وجود آورد، این بود که شما بیشتر یاد می گیرید اگر سریعتر یاد بگیرید 🙂 من به صورت عمیق تر به این موضوع در قسمت بعدی خواهم پرداخت (چرا که کلیدی برای این است که یاد بگیرید چگونه یاد بگیرید)

فقظ یه مثال ساده می زنم: این درست نیست، همین که شما یک زبان قرون وسطایی را بدانید، یاد گیری زبان سوم و دیگری (قرون وسطایی) برای شما راحت تر می شود. منی که زبان مادریم فرانسه است، یاد گیری زبان اسپانیایی نسبت به زبان انگلیسی برایم راحت تر هست، چرا که هر دو زبان فرانسه و اسپانیایی ریشه لاتین دارند.

غیر از اینه که همه ی ما خواهان این هستیم که سریعتر یاد بگیریم !؟

۵- شما انگیزه بیشتری خواهید داشت.

بیشترین دلیل پشت این حقیقت این هست که زمانی که شما همواره یک مهارت رو تمرین می کنید، به ناچار، شما پیشرفت می کنید،

و اینکه پیشرفت = پیروزی .

هر چه بیشتر پیروزی بدست بیاورید، مغز شما دوپامین بیشتری تولید خواهد کرد. بدون اینکه وارد جزییات بشیم، دوپامین فاکتوری کلیدی در رضایت زندگی می باشد. هر چه بیشتر انگیزه داشته باشید، رضایت بیشتری خواهید داشت.

با تمرین کردن به طور میانگین سه مهارت در هر روز صبح، من سه تا پیروزی در ابتدای روزم به دست می آورم. مجسم کنید چقدر من را برای ادامه روز شارژ می کنه 🙂

غیر از اینه که هممون میخواهیم انگیزه بیشتری داشته باشیم!؟

۶- انرژی بیشتری خواهید داشت

تمام نویسنده ها و مصاحبه کننده هایی که باهاشون دیدار داشتم قید کردند که انرژی بالایی دارم. خیلی ساده است، من در مورد این چیز ها پرشور هستم !

انرژی زیادی هنگام انجام کاری که مورد علاقه تان هست ندارید؟

توسعه مهارت میتونه خیلی لذت بخش باشه. من هیچ وقت فکر نمی کردم رقص سالسا دوست داشته باشم، اما دور برگشت و این فعالیت احتمالا سرگرم کننده ترین مهارتی هست که من تا به حال انجام داده ام. بدونید که من هر روز صبح کلاسی دارم که به من کلی انرژی میده.

و زمانی که من هر روز صبح تمومش می کنم و در مورد پیشرفتی که نسبت به روز اول داشتم فکر می کنم، منفجر می شم :))

اگر مهارتی را خارج از ضرورت و نیاز به آن یاد می گیرید، جنبه سرگرمی آن را نادیده نگیرید. اگر در پیشرفت، سرگرمی پیدا نکردید، به این فکر کنید که در آینده چه چیزی به شما خواهد داد. حقوق بیشتر = فعالیت بیشتر همراه با خانواده. این به شما انرژی بیشتر برای فکر کردن به مزایایش نمی دهد؟

غیر از این هست که همه ی ما به دنبال انرژی بیشتر هستیم؟

۷- شما بیشتر کامیاب خواهید شد

آینده به کسانی تعلق دارد که مهارت های بیشتر یاد می گیرند و به ترکیب آنها با روش های خلاقانه می پردازند.

Robert Greene, Mastery

من عاشق این نقل قول هستم و می تواند به طور کامل حقیقت خود را تایید کند. من از زمانی که «همه چیز دان» شده ام، موقعیت (فرصت) های زیادی را داشته ام. حق انتخاب های بیشتری برایم نمایان شده و حقیقتا تونستم کاری را انجام دهم که به آن اهمیت بیشتری می داده ام.

من الان برای کار کردن در هر جایی یا هر زمانی آزادی دارم.

اما کامیابی تنها درباره آزادی نیست. کامیابی برای هر شخصی، معنی متفاوت دارد. این به به معنی داشتن تعادل خوب در سلامتی، ثروت، عشق و شادی می باشد.

آیا همه ما به دنبال کامیابی نیستیم؟


حالا که شما میدونید یه مهارت چی هست، و چرا مهم هست که تعدادی مهارت یاد بگیریم، الان وقتش هست که به مهمترین بخش یه نگاهی بیاندازیم، هسته ی این راهنما: چطور می توانید مهارت ها را یاد بگیرید؟


چهار قدم برای یادگیری مهارت های جدید در کمتر از ۲۰ ساعت

بیشتر مردم فکر می کنند که یادگیری مهارت جدید به شکل زیر می باشد:

یا به شکل زیر :

شکل اولی که کاملا غلط می باشد. شکل دوم به حقیقت نزدیکتر است و احتمالا پذیرفته بشه، اما این شکل هم اشتباه است. این فقط درکی از یادگیری ما می باشد و در واقع کاملا تضعیف کننده (دلسرد کننده) می باشد، چرا که حقیقت بیشتر شبیه به شکل زیر است:

شما در طول فرآیند توسعه مهارت های خود، به طور رایج، به آن چیزی که مردم «شرایط پایا – فلات» “plateaus” می نامند، دست خواهید یافت. بیشتر مردم در این زمان فکر می کنند که به حد غایت خود رسیده اند و متوقف می شوند.

حقیقت این هست که، محدودیت ها همه شان در سَر (کَله) ما است. و ما بیشتر از آنچه فکر می کنیم قادر به انجاش هستیم می توانیم انجام دهیم. در ورزش و ورزشکار ها همواره دیده ایم که یه حد هایی وجود دارد، ولی همین که یکی این حد را میشکونه و رکورد جدید ثبت می کنه، ناگهان همه میتونن به حد دست یابند و دنبال رکورد جدید تر بروند.

به یاد بیارید که همه فکر می کنند یک مایل در ۴ دقیقه غیر ممکن است، اما Roger Bannister  ثابت کرد که این تفکر اشتباه است و در را برای ۲۶ نفر دیگه باز کرد تا این کار را بلافاصله بعد از او انجام دهند.

خب بیاید عمیق تر به گامهایی که برای یادگیری مهارت های جدید در کمتر از ۲۰ ساعت نیاز داریم بپردازیم:

۱- فکر کردن به چیزها از بیخ تا بُن (سراسری)

زمانی که جوان تر بودید و به مدرسه می رفتید، شما با جواب گرفتن هایتان تغذیه می شدید. به شما راهی مشخص و دقیق برای رسیدن به مفهوم مورد نظرتان آموزش داده میشد. بیرون از مدرسه ما زیاد روی اینکه چطور چیز های جدید را یاد بگیریم فکر نمی کنیم. ما به دنبال آموزش های ویدیویی آنلاین می گردیم و امیدوار هستیم که بهترین رو پیدا کنیم.

این بهترین روش یادگیری نمی باشد. حتی بهترین روش در زمان و داخل مدرسه ام نبوده است.

بهترین روش یادگیری هر مهارتی، هرگز بهترین روش برای همه نمی باشد

بهترین روش برای یادگیری مهارت جدید این هست که دریابیم جطور می توانیم آن مهارت را با توجه به مهارت هایی که از قبل داشتیم، یاد بگیریم. در این مورد در بخش ۲، بیشتر صحبت خواهیم کرد (ساخت درخت SkillUp)

قبل از اینکه به درس بعدیتان بپردازید و امیدوار باشید که مهارتی را از آنجا یاد می گیرید، زمانی را برای ساختن برنامه یادگیری در نظر بگیرید. در مورد موارد ذیل فکر کنید:

  • استاد شدن (مسلط شدن) در یک مهارت به چه معنا می باشد!؟
  • آیا می توانم به زیر-مهارت (مهارت های کوچک) بشکونمش؟
  • از چه منابعی برای یادگیری باید استفاده کنم ؟
  • چطوری می توانم پیشرفت خودم را پیگیری کنم ؟
  • چطوری می توانم روی تمرین های خودم استوار و حساب شده بمانم ؟

خودتان را به این پرسش ها محدود نکنید،. به دیگر سوال های خودتان بپردازید. با توجه به توانایی ها و ضعف های خودتان، یادگیریتان را شخصی سازی کنید. یک مهارت را با توجه به نیازتان واقع گرایانه و متناسب کنید.

۲ – ساخت درخت های SkillUp

یه درخت SkillUpنیمه کامل که برای یادگیری عکاس پرتره خوب شدن نیاز دارم

در مقاله ای دیگه، به جزییاتی در مورد اصول درخت SkillUpپرداخته ام. این روشی قدرتمند برای آگاهی بیشتر شما در مورد مجموعه مهارت فعلی شما و اینکه چطور از اینجایی که هستید رو به جلو پیش بروید، می باشد.

برای یادگیری هر مهارت جدیدی در کمتر از ۲۰ ساعت، باید بدانید که در حال حاضر در چه مواردی مستعد هستید و تحلیل کنید که در قدم بعدی چه چیزی را می خواهید یاد بگیرید. این خیالی واهی است که فکر کنید با نداشتن هیچ پیش زمینه ای در مورد عکاسی، و بدون اینکه تا به حال دست به یک دوربین عکاسی زده باشید، بتوانید عکاسی پرتره را در ۱۵ ساعت یاد بگیرید.

بیاید تا با استفاده از این ایده ی مهارت بسیار ساده، به شرح و توصیح این مفهوم بپردازیم:

راه رفتن (پیاده روی) : هنوز نشسته اید -> خیز بردارید -> روی دو پای خود بایستید -> در حالی که ایستاده اید، پاهای خود را حرکت دهید -> تعادل بدن را حفظ کنید

از شاخه راه رفتن (پیاده روی) می توانیم به شاخه های زیر شاخه بزنیم :

دویدن : پیاده روی کنید -> هماهنگی دست و پا -> پا زدن (با قدرت و فشار به پا)-> تعادل بدن پیشرفته تر

پریدن : پیاده روی – > خم و انعطاف دادن به پا ها -> فشار به پا – > تعادل بدن پیشرفته تر

دوچرخه سواری : پیاده روی -> نشستن روی دوچرخه -> حرکت چرخشی پا ->راهمایی و استفاده از دست -> هماهنگی دست و پا -> جنبش و حرکت آنی – > وغیره

این غیر ممکن است که شما مهارت دویدن را بدون اینکه مهارت پیاده روی را بلد باشید، یاد بگیرید.

۳ – تا آخر دنبالش کنید (ازش دست نکشید)

زمانی که متوجه شدیدبرای یادگیری مهارتی جدید به چه چیز هایی نیاز دارید و دیدی روشن به طریقه یادگیری اش داشتید، زمانش رسیده که همه چیز را روی تمرین بگذارید. من نمیتونم اینجا به قدر و اهمیت انسجام برسم. در یادگیری هر چیزی، هر چه بیشتر تمرین کنید، آسانتر میگیریدش و اتصالات درون مغزی بیشتری برای آن تشکیل می شود.

راه میانبری وجود ندارد. برای یادگیری مهارتی جدید، شما نمی توانید از تمرین استوار و منسجم و آگاهانه دست بکشید.

برنامه خود را از مرحله ۱ ، به مدت یک هفته انجام دهید.

یادگیری خود را تجدید نظر بکنید، چه مواردی اشتباه و چه مواردی درست بودند. همانطور که نیاز می بینید تنظیمش کنید. همیشه سِیر (پیشرفت) مرحله تمرینی خودر ا بسنجید. اگر نیاز میبینید از ابزاری مانند SkillUp Journal برای ذخیره و سنجش پیشرفت خود استفاده کنید.

همیشه سِیر (پیشرفت) مرحله تمرینی خودر ا بسنجید. اگر نیاز میبینید از ابزاری مانند SkillUp Journal برای ذخیره و سنجش پیشرفت خود استفاده کنید.

تعدای مسيول و جوابگو (راهنما- مشوق) برای کمک کردن به خودتان در طی یادگیری مهارت داشته باشید. پیشرفت خودر را با دوستان یا در فضای مجازی به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید، زمانی که برای اولین بار در زندگیتان به دنبال انجام دادن چیزی چدید می روید، شما در آن بد خواهید بود، و این طبیعی است. این خود مردم هستند که خودشان را بعد از بهترین یادگیری از شکست ها بالا می کشند.

اگر نیاز دیدید، درخت SkillUp را وقتی پیشرفت حاصل شد، بروزرسانی کنید. این فوق العاده افتخار امیز هست که نحوه پیشرفت خود را به صورت بصری نشان بدید.

هر کاری که انجام می دهید، تا زمانی که دردی حاصل نشده، آن کار را ادامه دهید. آن وقت، زمانی است که میگیم تمرین به درستی انجام شده.


خب مطالب خیلی زیاد شد و از قدم ۴ به بعد را ان شاالله تو یه پست دیگه به اشتراک می گذارم. خوشحال میشم اگه مرودی بود به صورت کامنت به اشتراک بگذارید تا من و باقی دوستان که مطلب رو مطالعه می گنند استفاده کنیم.

قسمت دوم این مطلب را اینجا مطالعه کنید . (مهارت های جدید را در ۱۵ ساعت یاد بگیریم (قسمت دوم) )