یاد بگیریم که چگونه یاد بگیریم (قسمت دوم)

با سلام، مطلب اولیه خیلی طولانی شد و تصمیم گرفتم ادامه مطالب رو تو یه پست دیگه منتشر کنم 😊

آخرین مطالب گفته شده در پست قبلی رو به طور خلاصه میگم و میرم سراغ ادامه بحث.

 چانک ها (اطلاعاتی) هستند که به زبان علم عصب شناسی از طریق کازبرد و اغلب از طریق مفهوم به هم متصل می شوند.

می توان چانک را شبکه چشمک زنی از نورون هاا در نظر بگیرید که به صورت فشرده ای افکار یا اعمال کلیدی را جمع بندی می کند.

چانک ها بسیار مهم هستند اما لزوما انعطاف پذیری ایجاد نمی کنند

یادگیری بیش از حد

حتما شده گاهی اوقات که در حال یادگیری مطلب جدید هستید، برای مثال یادگیری یه لغت جدید، اون رو بارها تکرار می کنید(بارها در طی همون جلسه ای که دارید یاد می گیرید تکرار می کنید)، این کار تا حدودی مفید و لازم هست و یادگیری بیش از حد نامیده می شود.

باید مراقب یادگیری بیش از حد در یک جلسه واحد باشید. تحقیقات نشون داده که این عمل میتونه زمان ارزشمند یادگیری شما را از بین ببرد. مسيله اینجاست که وقتی شما ایده اصلی را فرا گرفته باشید، در طول یک جلسه اصرار بر یادگیری با فشار بیش از حدبرای آن ایده، منجر به تقویت حافظه بلند مدت شما نمی شود.

نکته اینجاست که تکرار چیزی که شما بر آن مسلط هستید، آسان هست و میتونه توهم اینکه بر تمام مطالب مسلط شده اید را به وجود آورد.

اینشتلونگ Einstellung (کلمه آلمانی به معنای نصب کردن)، تعصب :

در این پدیده ، فکر ساده اولیه شما، ایده ای که شما در ذهن دارید یا الگوی عصبی که در شما شکل گرفته و تقویت شده است، ممکنه از پیدا شدن ایده یا راه حلی بهتر جلو گیری کند.

فهمیدن این که راه حل واقعی را چگونه بدست بیاوریم در زندگی و یادگیری مهم است.

شما باید مغزتان را به این فکر عادت دهید که تنها دانستن این که چگونه یک مفهوم، روش یا تکنیک را برای حل مسئله خاص بکار برید کافی نیست. شما همچنین باید بدانید که چه زمانی آن را به کار برید.

فیلسوف علم «توماس کان»، کشف کرده است که بیشتر تغییر های الگویی در علم یا توسط افراد جوان و یا توسط آنانی که اساسا در زمینه ای متفاوت تربیت شده اند به وجود آمده اند. این افراد به سادگی توسط «اینشتلونگ» گیر نمی افتند (ایده های محدود شده به دلیل تعالیم قبلی)

تعویق و حافظه :

آرسنیک ماده بسیار سمی است. برای قرن ها تا قبل از اینکه روش های جدید تشخیص کشف شوند، مورد استفاده جنایتکاران بود.

شوکی که در کنفرانس سال ۱۸۷۵ آلمان پارد شد رو تصور کنید، دو نفر بیش از دوز مجاز در مقابل همگان آرسنیک مصرف کردند و خندان و سالم به کنفرانس برگشتند. چطور ممکنه چیزی به این بدی بخورید و سالم بمانید ؟

در ادامه بحث به این مطلب خواهیم پرداخت. در ادامه، یاد خواهیم گرفت افراد تنبل چگونه با به عقب انداختن مقابله می‌کنند. عقب انداختن همیشه هم بد نیست.

دلیل بسیار مهم یاد گرفتنِ مقابله با به عقب انداختن این است که یادگیری خوب فرایندی تدریجی است.

اگر به یاد داشته باشید، کارهایی را عقب می‌اندازیم که به ما کمی احساس ناراحتی می‌دهند. مرکز درد در مغزتان توجه‌ شما را بر چیزی متمرکز می‌کند که لذت‌بخش‌تر است. این عمل باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

اثرات دراز مدت عادت به بی‌خیالی می‌تواند مضر باشد. طفره رفتن از درس خواندن حتی می‌تواند منجر به بیزاری از فکر کردن درباره‌ی آن بشود و زمان امتحان ممکن است دچار تنگی نفس شوید چون بنیان عصبی مورد نیاز را نساخته‌اید. عقب انداختن به تنهایی می‌تواند شاه‌کلید مهمی برای عادات بد باشد به سخنی دیگر، عاداتی که می‌توانند بر بخش‌های مهمی از زندگی تاثیر بگذارند.

عقب انداختن وجوه مشترکی با اعتیاد دارد. اگر به دلیل عقب انداختن ناموفق هستید، حتی ممکن است شروع کنید به خودتان بگویید که عقب انداختن بخشی از شخصیت مادرزادی غیر قابل تغییرتان هست. اگر عقب انداختن به راحتی قابل حل بود، چرا همین حالا درستش نمی‌کردید؟ نمیبایست تا کنون این را درست کرده باشید؟

در ادامه به ارائه راه حل مبارزه با تعویق و به عقب انداختن و عادت های بد می پردازیم. حال میپردازیم به داستان مصرف بیش از حد آرسنیک که د رابتدای مطلب بیان کردیم:

خورنده‌های آرسنیک با دوزهای ناچیز آرسنیک شروع کرده بودند دوز ناجیز آرسنیک به نظر مضر نمی‌رسد. به طوری که می‌توانید نسبت به آن مقاوم شوید. به این ترتیب می‌توانید دوزهای بالاتری بخورید و سالم به نظر برسید در این حالت آرسنیک به آرامی ریسک سرطان وترساندن اندام حیاتی تان را افزایش میدهد.

در حالتی مشابه، عقب اندازها (تعویق، تنبلی، امروز فردا کردن ها) فقط یک طفره‌ی کوچک می‌روند، این کار رو تکرار می کنیم و اجازه می دهیم که عضلاتمان به تدریج رشد کنند. پس آنها حتی به نظر سالم هم می‌رسند، اما اثر دراز مدت؟ مشخصا چندان خوب نیست.

از نظر علم اعصاب، عادت و قطعه بندی (Chunking) با هم مرتبط هستند. عادت، ذخیره کننده ی انرژی برای ما است. و به ذهن ما اجازه می دهد تا خودش را برای دیگر فعالیت ها آزاد کند.

نکته عادت اینحاست که نیازی نیست به طور متمرکز در مورد کاری که انجام می دهید فکر کنید که این منجر به ذخیره انرژی می شود.

عادت از ۴ بخش تشکبل شده است :

اولین بخش، اشاره است. این محرکی است که شما را به حالت زامبی می‌فرستد. اشاره می‌تواند چیز ساده‌ای باشد، مانند دیدنِ اولین قلم از لیست کارهایی که باید انجام دهید. زمان شروع تکلیف هفته‌ی بعد یا دیدن پیامکی از یک دوست. شاره به خودی خود نه مفید است و نه مضر، روال است. آنچه مهم است، واکنشی است که نسبت به آن اشاره نشان می دهیم.

شماره 2، روال. این حالت زامبیِ شماست. پاسخی از روی عادت، که مغزتان عادت کرده است که در هنگام دریافت اشاره، آن را انجام دهد. پاسخ های زامبی می توانند مفید، بی ضرر یا گاهی مضر باشند.

شماره 3، پاداش. هر عادت توسعه یافته و ادامه می‌یابد زیرا به ما پاداش می‌دهد. احساس شادی کوچکی در لحظه در ما ایجاد می‌کند. به تعویق انداختن، عادتی است که به سادگی توسعه می‌یابد، زیرا پاداشش، انتقال تمرکز ذهن به چیزی دلپذیرتر، به سرعت و سادگی اتفاق می‌افتد. اما می‌توان به عادت های خوب هم پاداش داد. یافتن راه‌هایی برای پاداش دادن به عادت‌های خوبِ مطالعه، برای فرار از به تعویق انداختن مهم است.

شماره 4، باور. عادت ها قدرتمند هستند، به دلیل باوری که شما به آنها دارید. به عنوان مثال، شاید احساس کنید که هرگز نمی‌توانید عادت موکول کردن درس خواندن تان به ساعات آخر روز را تغییر دهید. برای تغییر دادن یک عادت، بایستی باور درونی مربوط به آن‌را تغییر دهید.

روشی خوب برای شما جهت نگه داشتن آنچه را می کوشید که یاد بگیرید و به پایانش برسانید این است که هفته ای یکبار (لیست )هفتگی مختصری از (وظایف )کلیدی را در یک دفترچه برنامه ریزی تهیه نمایید. سپس، هر روز در صفحه جداگانه دفترچه برنامه ریزی، لیستی از (وظایف)که بتوانید به طور معقولی رویش کار کرده و به پایانش برسانید را بنویسید. سعی كنيد اين ليست كارهای روزانه را شب قبل بنويسيد.

چرا شب قبل؟ تحقیق نشان داده که نوشتن در شب قبل کمکتان میکند که ناخودآگاهتان به (وظایف) داخل لیست آشنا شود، پس میتوانید متوجه شوید که چگونه به پایانشان رسانید.

نگاهی به یکی از لیست های وظایف روزانه باربارا اوکلی می اندازیم:

فقط۶مورد ! بعضی هاشون به صورت فرآیند و روند هستند، مثلا مقاله ای که چند مااهه در حال تکمیلش است، پس مان تمرکز اندکی روزها برایش کنار میگذارد که کاملش کند.

باربارا برای تمرکز از پامادارای ۲۲ دقیقه ای استفاده می کند.

به زمان پایان که ساعت ۵ بعد از ظهر هست توجهکنید، به نظر اشتباه است!! ولی مهمترین بخش دفترچه یادداشت روزانه تان شما را تشکیل می دهد. تعیین کردن زمان دست کشیدن از کار، درست به اندازه برنامه‌ریزی زمان کار مهم است.

زمان که میگذرد،آنها که دنبال نگهداری اوقات فراغت سالمی همراه با کار سختشان هستند ازآنهایی که با دقت تردمیل طولانی را دنبال میکنند پیشی میگیرند. البته،ممکن است که زندگیتان نتواند خودش را با زنگ تفریح و اوقات فراغت، چنین برنامه ای راتحمیل کند. ممکنه که با وجود دو شغل و تعداد زیادی کلاس، زمان چندانی نداشته باشید. (ولی)با همه این حرفها زندگیتان پیش میرود، بکوشید زنگ تفریح کوتاهی را به نحو فشرده شده ای بگنجانید.

نکته آخر از باربارا اوکلی : به عنوان مربی نگارش،دافنه گری گرنت، به (مشتریان)نگارشش توصیه میکند، صبح کارتان را انجام دهید. سعی کنید اول بر روی کاری که از همه مهم‌تره و از همه کم‌تر بهش علاقه دارید، کار کنید. دست کم به اندازه یک پامادارا، این کار به طرز شگفت‌انگیزی مؤثره. نیاز به این دارید که گاهی در برنامه هایتان به دلیل حوادث پیش بینی نشده تغییراتی ایجاد کنید،،(ولی)قانون سرندیپیتی را به خاطر بیاورید.« فرشته ی اقبال با کسی است که تلاش کند.»

 برنامه ریزی درست، بخشی از تلاش ماست. به هدف یادگیریتان نظر داشته باشید و بکوشید که از موانع سر راه ناامید نشوید.

نتیجه گیری:

یادگیری خوب اغلب مستلزم ساختن ذره ذره و روز به روز چارچوب مصنوعی است. مانند ساختن عضلات یک وزنه بردار با تمرین روز به روز به همین دلیل مقابله با تعلل خیلی مهمه شما می خواین به یادگیری خودتون ادامه بدین و از یادگیری شتاب زده جلوگیری کنین. بنابراین اینجا مروری رو بر جنبه های اصلی مقابله با تعلل رو بیان می کنیم.

 یک دفترچه برنامه ریزی تهیه کنید. وقتی به هدفتون رسیدین به راحتی می تونین پیگیری کنین که چه کارایی جواب داد و چه کارهایی نه.

 هر روز خودتون رو به کارها و وظایف روزمره تون متعهد کنین شب قبل وظایف برنامه ریزی شده خودتون رو بنویسین بنابراین مغز شما زمان کافی برای تمرکز روی هدف هاتون داره و کمک می کنه که به موفقیت مطمئن بشین.

کارهاتون رو در چالش های کوچک دسته بندی کنین. همیشه مطمئن بشین که شما و زامبی شما پاداش های زیادی می گیره. زمان زیادی طول نمی کشد که حس خوشحالی و موفقیت را می چشید و همچنین شانس تغییر حالت موقت را به مغز شما می دهد. و تا به پایان رسیدن امر، عمدا پاداش آن را به تاخیر می اندازد مراقب نشانه های تعلل باشید.

سعی کنید خوتون رو در محیط جدیدی با نشانه های تعلل کمتر قرار دهید. مانند بخش ساکتی از یک کتابخونه. سعی کنید در سیستم جدید خود اعتماد رو بدست بیارید. شما می خواین زمانی که تمرکز کرده اید به سختی کار کنین پس وقتی زمان استراحت رسید شما بدون حس گناه و نگرانی استراحت می کنید.

برنامه های پشتیبان، برای وقتی که در حال تعلل هستید داشته باشید.

با این همه، هیچ کس کامل نیست. هر روز اول قورباغه هاتون رو قورت بدین.